Minęły dwa pierwszemiesiące nowego przedszkolnego roku. Dla starszych przedszkolakówczas radosnych spotkań w gronie kolegów i koleżanek zgrupy, ... dla młodszych - trudny czas „stawania sięprzedszkolakiem”. Ale i dla jednych i drugich czasprzyswajania i przypominania zasad bezpiecznego funkcjonowania wnaszym wspólnym przedszkolnym świecie. Poczucie bezpieczeństwajest fundamentalną potrzebą człowieka , której zaspokojenie jestpodstawą jego prawidłowego funkcjonowania, jest stanem psychicznym,w którym każda jednostka ma poczucie pewności i oparcia w drugiejosobie. W przypadku małych dzieci wiąże się jej zaspokojenie ztworzeniem takiego otoczenia, które eliminuje wszelkie zagrożenia iniebezpieczeństwa. Dynamiczny rozwój dziecka przedszkolnego stwarzakonieczność wyposażenia go w system wewnętrznej autokontroli,umiejętność prognozowania niebezpieczeństw oraz w zdolnośćradzenia sobie w trudnych sytuacjach. Przedszkolaki maja jeszcze dośćograniczone doświadczenia życiowe i nieduży asortyment sposobówradzenia sobie z trudami codziennego życia dlatego tak ważne stajesię kształtowanie u nich nawyku unikania, zapobiegania imożliwie szybkiego pokonywania niebezpieczeństw. W bieżącymroku szkolnym nasze przedszkole realizuje wewnętrzny projektedukacyjny „Bezpieczny Misiowy Przedszkolak”, zmierzający w swych założeniach do wyposażenia dzieci wwiedzę na temat własnego bezpieczeństwa i zdrowia orazumiejętności potrzebne do pokonywania trudnych sytuacji. Jest on wcałości kompatybilny z nową podstawa programową i właściwejego wdrażanie powinno w przyszłości zaowocować u dziecikonkretnymi kompetencjami ułatwiających im bezpiecznefunkcjonowanie w życiu.
Projektodnosi się do bezpieczeństwa w różnych sferach życia:
bezpiecznychzabaw w domu
bezpiecznychzabaw w grupie rówieśniczej
bezpiecznymporuszaniu się po szlakach komunikacyjnych
bezpieczeństwaw świeci roślin i zwierząt
bezpieczeństwai profilaktyki zdrowotnej
bezpieczeństwaw świecie dorosłych
bezpieczeństwaw świecie nowoczesnych technologii informatycznych
bezpieczeństwaw zakresie znajomości swoich danych osobowych i miejscazamieszkania
bezpieczeństwaw zakresie znajomości telefonów alarmowych i wiedzy o służbachratunkowych
bezpieczeństwaw zakresie udzielania pierwszej pomocy
Celemdziałań przedszkola jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwojudzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i rokowaniamirozwojowymi w relacjach z otaczającym światem. Ponadto przedszkolemusi zapewnić dzieciom materialne warunki do jego bezpiecznego w nimpobytu. Ale przedszkole bez współpracy z Rodzicami nie jest wstanie zrobić wszystkiego. To właśnie Rodzice jako osobyznaczące-najważniejsi w ich życiu dorośli przykładem osobistymuczą dzieci „...jak bezpiecznie iść przez życie” .Podkreślająctą prawdę spójrzmy na nasze przedszkolne dzieci w sposóbglobalny - tak jak patrzymy my - przedszkole chcąc zapewnić dzieciombezpieczny szczęśliwy pobyt w przedszkolu.
Pamiętajmyby :
drzwido przedszkola oraz furtkę do przedszkolnego ogrodu zamknąć zasobą
niepozostawiać dzieci bez opieki na przedszkolnej klatce schodowejoraz w szatni
zawszeprzekazywać dzieci bezpośrednio nauczycielce
sprawdzićjakie zabawki dziecko przynosi ze sobą do przedszkola i czy są onebezpieczne dla innych dzieci
niewyposażać dzieci do przedszkola w cukierki, lizaki, gumy do żuciaoraz własne napoje
zawszezgłaszać osobiście nauczycielce o zmianach personalnychdotyczących odbioru dziecka z przedszkola
niepozostawiać dzieci bez opieki na chodniku biegnącym przy parkingu
ubieraćdzieci do przedszkola w sposób wygodny i odpowiedni do warunkówpogodowych
kontrolowaćco ogląda i w co gra nasze dziecko korzystając z technologiiinformatycznej
Razem na pewno nam sięuda spowodować by dzieci poczuły się pewnie i bezpiecznie tu iteraz ale także wyposażyć je w samosterującąmatrycę bezpieczeństwa na przyszłość.
mgr Małgorzata Kowalska
Projekt i wykonanie: HEDRYCH.pl